Markedsføring: Guide for å bli selvstendig IT-konsulent i Norge

Markedsføring

For å få oppdrag som konsulent, må du markedsføre deg. Hvis potensielle kunder ikke vet om deg og tjenestene du tilbyr, er det vanskelig for dem å hyre deg inn.

Du må altså markedsføre deg og sørge for oppmerksomhet rundt deg selv og kompetansen du kan tilby. Det er mange måter å gjøre dette på, og jo flere metoder du behersker, jo lettere er det å få oppdrag.

Lag en knallbra CV

Noe av det første en eventuell kunde spør etter når de ønsker en konsulent, er CV-en, og den er gjerne grunnlaget for om kunden ønsker å gå videre med deg eller ikke.

Sørg derfor for at du lager en profesjonell CV som er spisset og fremhever kompetansen og erfaringen din. Ta med det som er relevant, og fjern det som ikke er viktig. Når du søker oppdrag som IT-konsulent, er det for eksempel ikke viktig at du hadde sommerjobb som varepåfyller i den lokale Joker-butikken mens du studerte. Har du derimot laget nettside for den lokale fotballklubben på fritiden, vil det være mer relevant å ta med.

Det er også svært viktig at du oppdaterer CV-en din hver gang du har tatt en ny sertifisering, fullført et oppdrag eller på annen måte har hevet kompetansen din. For å øke sjansene dine for å bli plukket ut, må du også spisse søknaden til hver enkelt kunde du sender den til. Dette er noe Norway Consulting kan bistå deg med.

Benytt sosiale medier

Et annet tips er å være aktiv på sosiale medier. Her er det mange plattformer å velge mellom, og det kan være vanskelig å være til stede og aktiv på alle. Velg derfor ut noen av de du liker best og jobb med disse.

Et naturlig valg vil for eksempel være LinkedIn. Har du ikke allerede en profil her, bør du lage en og bygge deg et nettverk. På de sosiale nettverkene er det viktig å ikke drive aggressiv markedsføring, men være aktivt til stede. Og ikke minst, ha en oppdatert profil hvor folk kan sjekke ut hvem du er og hva du driver med. Det finnes mye nyttig og gratis informasjon om hvordan du markedsfører deg på best måte på de forskjellige plattformene.

På de sosiale plattformene kan du også følge firmaer du er interessert i å få oppdrag hos og slik bli kjent med firmaene og menneskene som jobber der. Når de så har et konsulentoppdrag innenfor ditt fagfelt, er sjansen god for at de husker deg og tar kontakt.

Registrer deg hos et konsulentfirma

Hvis du ønsker å få drahjelp i markedsføringen, kan du registrere deg hos et konsulentfirma som for eksempel Norway Consulting.

Vi har allerede kontakt med et stort spekter av kunder som trenger IT-konsulenter innen forskjellige fagområder. Vi jobber kontinuerlig med å selge inn konsulenter og utvide kundekretsen vår. Etterspørselen etter IT-konsulenter er økende, og vi kan være springbrettet du trenger for å komme i gang og få de første oppdragene.

Vi har flere fornøyde og dyktige konsulenter som har vært hos oss i flere år.