fbpx

Hva er konsulentformidling?

Konsulentformidling betyr i korte trekk at vi finner en IT-konsulent som kan løse din bedrifts spesifikke IT-behov. I en verden som stadig stiller høyere teknologiske krav, kreves det mer spisskompetanse for å oppnå suksess og langsiktig vekst. Fra første steg av behovsavklaring til plassering av den rette konsulenten, er vi dedikert til å skreddersy digitale løsninger for bedriften din.

"Med tilgang til over 3000 senior IT-konsulenter, sørger vi for at du får akkurat den kompetansen du trenger, akkurat når du trenger den,” forteller Johan Lossius, Daglig leder i Norway Consulting.

Bli kjent med teamet bak Norway Consulting, som siden 2016 har etablert seg som en anerkjent partner innen konsulentformidling av IT-kompetanse.

Norway_Consulting_-068

Rask og effektiv IT-ekspertise sparer deg tid

Vi forstår at tiden din er verdifull. Derfor håndterer vi hele prosessen fra kvalitets-, kjemi- og referansesjekk av kandidater til avtaler og det administrative, slik at du slipper tidkrevende ansettelsesprosesser. Vi har som mål å gjøre samarbeidet smidig og effektivt.

Tidligere sjefsarkitekt i Møller Mobility Group, Anders Lindgren, har benyttet seg av konsulenter fra Norway Consulting i lang tid og understreker at de alltid har fått presentert kandidatprofiler av høy kvalitet gjennom samarbeidet.

“Vi hadde behov for kvalifiserte arkitekter og erfarne utviklere til å være med og løfte våre IT-prosjekter, blant annet ved å arbeide på store virksomhetskritiske applikasjoner til å modernisere vår systemportefølje. Det har vært en veldig positiv opplevelse å samarbeide med Norway Consulting,” forteller Lindgren.

Skreddersydde IT-løsninger for din bedrift

Vi tilpasser IT-løsninger til din bedrifts spesifikke utfordringer og mål. Fra behovsanalyse til implementering, hjelper vi deg gjennom hele prosessen.

“Vi er en nøytral sparringspartner for deg. Vi hjelper deg med å velge de beste IT-konsulentene fra vårt nettverk, og på denne måten blir vi en effektiv rådgiver, som hjelper deg å ta bedre beslutninger for dine IT-prosjekter,” utdyper Lossius.

I enhver bedrift kan behovet for ulik IT-kompetanse raskt endre seg, og noen ganger oppstå brått over natten, spesielt i tiden med et skiftende marked og nye digitale utfordringer. Det er derfor essensielt å ha tilgang til fleksible og dyktige IT-arbeidsstyrker som raskt kan tilpasse seg disse endringene. Vi i Norway Consultant har god markedsekspertise om hvilke konsulenter som kan løse ulike IT-behov, og et stort nettverk med mange års erfaring i bransjen. Vi har ikke egne ansatte IT-konsulenter, og på denne måten blir vi en nøytral og effektiv sparringspartner for deg.

Her er noen av fagområdene som vi kan hjelpe deg med:

Vår IT-kompetanse – din sikkerhet

Med vår database av dyktige og kvalitetssikrede IT-konsulenter sørger vi for at du raskt får tilgang til den ekspertisen du trenger. Dette gir deg muligheten til å være smidig og responsiv i møte med digitale endringer i markedet og IT-prosjektene dine. For å lykkes legger vi stor vekt på å finne en person som har de rette personlige egenskapene for å passe inn i teamet.

“Vi leverer IT-kompetanse med vekt på både teknisk kompetanse og personlig tilpasning for effektiv løsning av dine IT-utfordringer. Våre formidlingsprosesser er preget av høy kvalitet, slik at dere kan konsentrere dere om kjernevirksomheten,” sier Lossius avslutningsvis.

Ønsker du mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss i dag!

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon? Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg.


    Velg riktig selskapsform

    Når du tar skrittet inn i næringslivet i Norge, står du overfor den spennende oppgaven med å velge riktig organisasjonsform. Dette valget kan gir deg muligheten til å forme din virksomhet slik du ønsker.

    For mange som starter sin reise som uavhengige IT-konsulenter, er det vanlig å vurdere et enkeltpersonsforetak som den naturlige første skrittet. Denne organisasjonsformen gir deg en unik frihet, og det beste er at den er enkel å starte. Det er ingen krav til startkapital, og de formelle kravene er minimale. Du kan begynne med å registrere din virksomhet i Brønnøysundregistrene, motta et organisasjonsnummer, og du er klar til å gå!

    Enkeltpersonforetak (ENK)

    Selvfølgelig, som enhver annen vei, er det noen utfordringer knyttet til enkeltpersonsforetak. Du har et større personlig økonomisk ansvar, men med den riktige planleggingen og innsatsen, kan du oppnå stor suksess.

    • Frihet og Ansvar: Du har stor frihet, men også personlig økonomisk ansvar for virksomheten.
    • Enkel Oppstart: Registrering i Brønnøysundregistrene gir deg et organisasjonsnummer, og du er klar til å starte.
    • Ulemper: Ulemper inkluderer begrenset velferdsbeskyttelse, ubegrenset personlig ansvar og ansvar for skatt og merverdiavgift.

    Du må også være oppmerksom på at du er ansvarlig for å betale inn forskuddsskatt, og at du ikke får krav om dette automatisk. Her må du selv være proaktiv og sørge for at du søker om dette med en gang du starter. Du må også sette deg inn i reglene for merverdiavgift og passe på at du betaler inn den avgiften du skal.

    Aksjeselskap (AS)

    Når du velger å gå for et aksjeselskap, åpner du opp for spennende muligheter til å begrense ditt personlige ansvar og få de samme rettighetene som andre ansatte. Med et minimumskrav til egenkapital på 30 000 kroner, kan du opprette et selskap som kan ha flere eiere. Dette gir deg en solid struktur for virksomheten din.

    Registreringen av et aksjeselskap innebærer noe mer administrativt arbeid, inkludert stiftelse og opprettelse av vedtekter. Det er også nødvendig å følge aksjeloven og ha et styre. Selv om det kan virke komplisert, er det støtte tilgjengelig fra skatteetaten og Altinn for å hjelpe deg med å forstå og følge reglene.

    • Egenkapitalkrav: Minimum 30 000 kroner i egenkapital kreves for å starte et AS.
    • Formelle Krav: Aksjeselskaper krever opprettelse av vedtekter og overholdelse av aksjeloven.
    • Støtte Tilgjengelig: Du kan få hjelp fra skatteetaten og Altinn for å forstå og følge reglene.

    Ansvarlig selskap (ANS/DA)

    Ansvarlige selskaper, enten det er ANS eller DA, er en ideell løsning når du planlegger å drive virksomheten sammen med andre. Denne strukturen gir deg mange av fordelene som enkeltpersonsforetak har, men med flere deltakere som deler ansvaret og gleden av suksessen. Med minimale oppstartsforpliktelser kan du og dine partnere jobbe sammen for å bygge noe spesielt.

    • Flerpersonsvirksomhet: ANS og DA gir deg muligheten til å drive sammen med andre, med begrensede oppstartsforpliktelser.
    • Personlig Ansvar: Deltakerne er personlig økonomisk ansvarlige for virksomheten.
    • Regler: Det er en del regler som må følges, inkludert opprettelse av selskapsavtaler og deltakeravtaler.

    Slik registrerer du virksomheten

    Når det gjelder registrering, er det to registre du må vurdere – enhetsregisteret og foretaksregisteret. Enhetsregisteret gir deg oversikten over alle virksomheter i Norge, mens foretaksregisteret gir mer detaljert informasjon om selskapet ditt. Det koster ingenting å registrere seg i enhetsregisteret, men foretaksregisteret er det gebyr for.

    • Enkeltpersonsforetak: Registrer deg i Enhetsregisteret ved å fylle ut og signere skjemaet Samordnet registermelding i Altinn.
    • Aksjeselskap: Fyll ut skjemaet Stiftelse av aksjeselskap i Altinn, opprett vedtekter og sørg for nødvendig aksjekapital. Deretter kan du registrere selskapet i Foretaksregisteret.
    • Ansvarlig Selskap: Et ansvarlig selskap må først stiftes ved å opprette selskapsavtaler og deltakeravtaler, deretter kan du registrere selskapet i Foretaksregisteret.

    For enkeltpersonsforetak er registreringen enkel. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut og signere skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. Et organisasjonsnummer vil bli tildelt, og du er offisielt i gang.

    For aksjeselskap er det noe mer arbeid, men det er verdt det. Du må fylle ut skjemaet Stiftelse av aksjeselskap i Altinn, opprette vedtekter og sørge for at aksjekapitalen er på plass i banken. Selv om det er flere steg, gir det deg en solid og anerkjent struktur for din virksomhet.

    Ansvarlige selskaper følger en lignende prosess, hvor selskapsavtaler og deltakeravtaler må være på plass før registreringen kan gjennomføres. Selv om det krever litt ekstra innsats, gir det dere muligheten til å bygge et sterkt partnerskap.

    Uansett hvilken selskapsform du velger, er veien til registrering enklere enn du kanskje tror. Med støtte fra myndighetene og tilgjengelige verktøy som Altinn, er du godt rustet for å starte din reise som en IT-konsulent. Ta det første skrittet med selvtillit, og se frem til en spennende fremtid med din nye virksomhet!

     

    Kilder:

    Altinn – Valg av organisasjonsform

    Andre organisasjonsformer – Brønnøysundregistrene (brreg.no)

    Enhetsregisteret VS Foretaksregisteret – Hva er forskjellen? | Enkeltmannsforetak (nyttiginfo.no)

     

    Fra fast arbeid til konsulent

    Overgangen fra fast ansatt til selvstendig IT-konsulent kan være en spennende reise, men den kommer med utfordringer og usikkerhet. Her vil vi utforske ulike måter du kan ta steget fra fast arbeid til en konsulentkarriere, og hva som kreves for å lykkes i denne spennende sfæren.

    Fleksibilitet og frihet i arbeidshverdagen

    I kjølvannet av korona har mange fått øynene opp for fordelene ved hjemmekontor og fleksible arbeidsrutiner. Dette har ført til økt interesse for å bli selvstendig konsulent. Som selvstendig konsulent kan du selv velge kundene og prosjektene du jobber med, og dermed ha betydelig innflytelse over din egen karriereutvikling. Du kan også takke nei til oppdrag som ikke passer for deg, noe som gir deg friheten til å styre retningen for din egen karriere. Videre gir selvstendighet deg muligheten til å utføre oppdrag på din måte, fremfor å følge arbeidsgivers retningslinjer, noe som åpner døren for kreativitet og nyskaping.

    For mange er det også tiltalende med et arbeidsliv som gir stadig nye utfordringer og muligheter for rask kompetanseheving, noe som kanskje ikke alltid er tilfelle i faste stillinger hos samme arbeidsgiver år etter år.

    Økonomiske fordeler

    En annen attraktiv faktor ved en karriere som selvstendig IT-konsulent er økonomien. Senior IT-konsulenter med spisskompetanse er blant de best betalte i Norge. Økonomisk uavhengighet og muligheten til å øke inntektene er sterke insentiver for mange som vurderer å ta steget inn i konsulentverdenen.

    Egenskaper som hjelper deg å lykkes som konsulent

    Tilværelsen som selvstendig IT-konsulent kan være usikker, og du må være komfortabel med usikkerheten. Du bør trives med utfordrende situasjoner, og være i stand til å tilpasse deg stadig skiftende arbeidsmiljøer og kolleger.

    Profesjonalitet er nøkkelen. Det forventes at du setter deg grundig inn i oppgavene og bedriften du jobber for, før du starter arbeidet. Ditt viktigste mål er å skape verdi for kunden, og derfor må du være dedikert og brenne for ditt fagfelt. Engasjementet ditt vil smitte over på teamet og bygge tillit hos kundene.

    Selvrefleksjon, evnen til å motta tilbakemeldinger uten å forsvare deg, og ydmykhet er avgjørende for å bygge gode relasjoner og finne din plass i kundens prosjekt.

    Det handler ikke bare om å fullføre oppgavene, men også om å overgå kundens forventninger. Dette vil hjelpe deg å bygge en solid referanseportefølje og få anbefalinger som kan hjelpe deg videre i karrieren.

    Mentor og sparringspartner

    Å ha en mentor eller sparringspartner kan være uvurderlig i din personlige utvikling som konsulent. De kan gi veiledning, dele erfaringer og hjelpe deg med å takle utfordringene som kommer din vei.

    Evaluering av egen kompetanse

    Teknologibransjen utvikler seg raskt, og det er stadig behov for eksperter på ulike områder. Som konsulent bør du ha spisskompetanse innen ett eller flere områder. Grunnleggende kompetanse er ofte tilgjengelig internt i bedrifter, mens konsulenter med spisskompetanse blir hyret inn for å løse spesifikke problemer.

    Før du blir en selvstendig konsulent, må du nøye vurdere din nåværende kompetanse og definere hva du kan tilby. Hva er din erfaring? Hva er du lidenskapelig opptatt av? Er det kurs eller sertifiseringer som kan hjelpe deg å heve kompetansen din? Dette er viktig for å bli en ettertraktet IT-konsulent.

    Det viktigste er å være ekspert innen ditt valgte felt, og å kunne kommunisere dette på en ærlig og overbevisende måte overfor kundene.

    Konklusjon

    Overgangen fra fast jobb til en karriere som selvstendig IT-konsulent kan være utfordrende, men det kan også være svært givende. Forberedelse, dedikasjon, og kompetanse er nøkkelen til suksess i denne bransjen. Hvis du drømmer om frihet, fleksibilitet og økonomisk uavhengighet, kan et liv som konsulent være riktig vei for deg!

    Å drive en virksomhet, spesielt som selvstendig næringsdrivende, innebærer å navigere gjennom et lappeteppe av lover og regler. En av de viktigste aspektene av din forretningsstruktur er regnskapet.

    Valgmuligheter for regnskapsføring

    Når det gjelder regnskapsføring, står du overfor valget om å føre dette selv eller outsource oppgaven til en regnskapsfører. En profesjonell regnskapsfører håndterer alt fra regnskapsføring til innrapportering, og gir deg friheten til å fokusere på din virksomhet.

    For de som foretrekker å ta kontrollen selv, finnes det en rekke brukervennlige regnskapssystemer som forenkler denne oppgaven.

    Alternativer for regnskapshjelp

    Å inngå en avtale med et regnskapsbyrå for assistanse er et midtpunkt mellom selvstendig regnskapsføring og full outsourcing. Disse byråene tilbyr pakker med varierende grad av hjelp, enten gjennom timeabonnement eller etterbruk.

    For de som ønsker å føre regnskapet selv, er valget av regnskapssystem avgjørende. En rekke plattformer som Fiken, Visma eAccounting, Conta og DNB Regnskap tilbyr spesialiserte løsninger for frilansere og småbedrifter.

    Rapportering til myndighetene

    I tillegg til å føre regnskapet må du også sørge for innbetaling av merverdiavgift og skatt. Det er regnskapet som ligger til grunn for rapporteringen av merverdiavgiften. Dette er en rapport du må hente ut av regnskapssystemet og registrere i Altinn. Mange regnskapssystemer har integrering mot Altinn slik at du kan laste dette opp automatisk. Du må også sørge for å betale inn det skyldige beløpet til riktig tid. Videre skal du betale inn skatt, og her er det store forskjeller avhengig av om du har registrert et enkeltpersonsforetak eller et aksjeselskap.

    Merverdiavgift og skatt

    Merverdiavgift (MVA) og skatt er to viktige aspekter for enhver virksomhet. Det er viktig å være klar over registreringskrav og frister for innbetaling av MVA og forskuddsskatt, avhengig av din virksomhetsform.

    Forfallsdatoer for levering av MVA-melding og betaling av MVA-avgift:
    1. termin (januar og februar), forfall 10. april
    2. termin (mars og april), forfall 10. juni
    3. termin (mai og juni), forfall 31. august
    4. termin (juli og august), forfall 10. oktober
    5. termin (september og oktober), forfall 10. desember
    6. termin (november og desember), forfall 10. februar

    Forskuddsskatt for enkeltpersonsforetak

    Forskuddsskatt beregnes ut fra forventede inntekter og betales i fire like deler i løpet av året.

    Det kan være lurt å følge med på inntekten og se om den ligger over eller under det du har anslått at du vil tjene. Du kan selv logge inn på skatteetatens nettsider og endre inntekten din, slik at forskuddsskatten blir riktig. Dette er spesielt viktig hvis du tjener mer enn forventet, for å unngå å måtte betale et større beløp i restskatt.

    Betalingsfristene er:

    15. mars
    15. juni
    15. september
    15. desember

    Vær oppmerksom på at hvis du ikke betaler inn forskuddsskatten, vil du få en faktura med hele årets beløp samlet, og dette beløpet kan tvangsinnkreves. I tillegg må du også betale forsinkelsesrenter.

    Forskuddstrekk og Forskuddsskatt for Aksjeselskap

    For aksjeselskaper er det viktig å håndtere forskuddstrekk og betale inn forskuddsskatt av selskapets overskudd. Dette gjelder også for utbetaling av lønn til ansatte. Har du et overskudd i selskapet ditt, skal du betale 22 % skatt av dette. Selskapet mottar elektronisk melding om forskuddsskatten i januar hvert år. Denne meldingen sendes til e-postadressen som er registrert som kontaktadresse for selskapet i Altinn.

    Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp fra et regnskapsbyrå, er en effektiv håndtering av regnskap og rapportering avgjørende for en velfungerende virksomhet. Disse systemene og prosessene sikrer nøyaktighet og overholdelse av lover og regler, noe som er essensielt for enhver forretningsvirksomhet.

    Kilder:

    MVA (merverdiavgift) i enkeltpersonforetak | MVA | Enkeltpersonforetak.no

    Registrere, endre eller slette i Merverdiavgiftsregisteret (Mva-registeret) – Skatteetaten

    Forskuddsskatt for enkeltpersonforetak – Skatteetaten

    Enkelt regnskapsprogram for små bedrifter – Prøv Fiken gratis

    Conta.no | Smart og enkelt faktura- og regnskapsprogram

     

    Å markedsføre deg selv som konsulent er et viktig steg for å sikre oppdrag, selv for erfarne IT-konsulenter med mange kundekontakter. Enten du er ny på markedet eller har en lang historie i bransjen, er det nødvendig å skape synlighet og interesse for dine unike ferdigheter og tjenester.

    Å markedsføre deg selv gir deg muligheten til å bygge broer til nye muligheter, og det finnes mange kreative måter å oppnå dette på. Jo flere verktøy du har i verktøykassen din, jo lettere er det å få spennende oppdrag.

    Skriv den perfekte CV-en

    Noe av det første en eventuell kunde spør etter når de ønsker en konsulent, er CV.  CV-en din er i mange tilfeller kundens førsteinntrykk av deg, og innholdet grunnlaget for om kunden ønsker å ha deg med videre i prosessen eller ikke. 

    Når potensielle kunder vurderer å ansette en konsulent, er CV-en ofte deres første inntrykk av deg. Det er derfor avgjørende å lage en profesjonell CV som tydelig fremhever dine kompetanser og erfaringer. Husk å tilpasse CV-en til hver enkelt oppdragsgiver. Dette viser at du har tatt deg tid til å forstå deres behov og at du er dedikert til oppdraget. Unødvendige detaljer, som sommerjobben i en lokal butikk, kan utelates, mens prosjekter og erfaring som er relevante for oppdraget, bør være i fokus. Husk å jevnlig oppdatere CV-en din når du skaffer nye sertifiseringer eller oppnår nye ferdigheter.

    Om du registrerer deg som konsulent i vår database (hvilket er helt uforpliktende), kan vi hjelpe deg med råd og veiledning knyttet til din CV.

    Bruk dine referanser 

    Referanser fra tidligere oppdragsgivere kan være en sterk tillitsbygger når du søker nye oppdrag. Klart og tydelig angivelse av bedriftens navn og en kort beskrivelse av hva du har oppnådd sammen med din rolle i prosjektet er avgjørende. Velg nøye ut de mest relevante referansene for hvert oppdrag du søker.

    Benytt sosiale medier

    Sosiale medier gir deg en plattform for å bygge ditt personlige merke. Her er det mange plattformer å velge mellom, og det kan være vanskelig å være til stede og aktiv på alle. Velg derfor ut den/de du er liker best og jobb med disse. 

    Hvis du bare skal velge én, er LinkedIn det opplagte valget. Opprett og vedlikehold din LinkedIn-profil ved å legge til arbeidserfaring, prosjekter, kurs og utdanning. Dette gir potensielle kunder en rask oversikt over din kompetanse. Forbli engasjert ved å følge relevante bedrifter og personer, og delta i samtaler som er relevante for ditt felt. Del gjerne dine egne tanker og innsikter i form av innlegg eller artikler for å etablere deg som en autoritet innenfor ditt fagfelt.

    Registrer deg hos et konsulentfirma

    Hvis du ønsker støtte og hjelp underveis, kan du vurdere å registrere deg hos et anerkjent konsulentfirma som Norway Consulting (hint, hint! blunkefjes).

    Vi har allerede kontakt med et bredt nettverk av kunder som jevnlig søker IT-konsulenter med ulike spesialiteter, og jobber kontinuerlig med å matche konsulenter med oppdragsgivere. Etterspørselen etter IT-konsulenter er økende, og vi kan være springbrettet du trenger for å komme i gang og få de første oppdragene.

    Det er helt uforpliktende å være registrert hos oss, og vi vil kun ta kontakt dersom vi finner et oppdrag vi tror kan være en god match med deg og din kompetanse. 

    Vi har mange fornøyde og dyktige konsulenter som har vært hos oss i flere år. Har du noen års erfaring som utvikler, vil det kunne være flere aktuelle oppdrag for deg hos oss – men du er ikke bundet til å takke ja til et prosjekt, med mindre du har skikkelig lyst! Det vil si at du kan være registrert i databasen, selv når du er utleid på et annet prosjekt i regi av deg selv/andre. 

    Det finnes mange veier til suksess som IT-konsulent, og en positiv tilnærming, sammen med en god strategi, vil hjelpe deg med å nå dine mål. Lykke til i din konsulentkarriere!

    Sikre en trygg alderdom – Ta tak i pensjonen din nå

    Pensjon er et tema som ofte kan virke komplekst og overveldende, spesielt når pensjonsalderen føles langt unna. Det er fristende å utsette tankene om pensjon. Men som selvstendig næringsdrivende har du en spesiell plikt til å ta ansvar for din egen pensjon. Derfor anbefaler vi deg å bruke litt tid på å forstå dette viktige området og sikre en trygg alderdom allerede i dag.

    Pensjonen din består av tre hoveddeler: alderspensjon fra folketrygden, tjenestepensjon betalt av arbeidsgiveren din, og egne frivillige pensjonsspareavtaler.

    Folketrygden

    Folketrygden gir deg rett til pensjon hvis du bor og arbeider i Norge. Alderspensjon fra folketrygden blir opptjent i løpet av arbeidsårene, fra du er 13 år til du når 75 år, uavhengig om du er ansatt eller driver egen virksomhet.

    Opptjeningen av pensjonen i folketrygden følger ulike regler avhengig av din alder. Hvis du er født i 1963 eller senere, gjelder de nye reglene som ble innført med pensjonsreformen i 2011. Du tjener alderspensjon basert på all din arbeidsinntekt opptil 7,1 G (G står for grunnbeløp, som i dag er 111 477 kr). Hvert år setter staten av 18,1 % av inntekten din på en pensjonskonto hos NAV. Inntekt som overstiger 7,1 G gir ikke rett til opptjening av alderspensjon.

    Hvor mye du mottar fra folketrygden avhenger av din inntekt og hvor mange år du har arbeidet. For de fleste vil denne ytelsen ikke være tilstrekkelig for å opprettholde levestandarden.

     

    Tjenestepensjon fra arbeidsgiver

    Hvis du er ansatt, vil arbeidsgiveren din normalt sett betale inn en viss andel av din lønn til din pensjon hver måned. Bidraget varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver og avhenger av den spesifikke pensjonsordningen som er på plass, enten i det offentlige eller private næringsliv. Vanligvis utgjør arbeidsgivere mellom 2 og 7 prosent av din lønn til pensjonsordningen. For mer informasjon om din tjenestepensjonsordning, bør du kontakte arbeidsgiveren din.

    Frivillig pensjonssparing

    Selvstendig næringsdrivende og frilansere har vanligvis ikke en tjenestepensjonsordning. Dette betyr at du i hovedsak er avhengig av din pensjon fra folketrygden. Derfor er det ekstremt viktig å starte din egen pensjonssparing tidlig.

    Her er tre måter du kan spare på:

    1. Individuell pensjonssparing (IPS): IPS er tilgjengelig for de fleste og er spesielt populært blant frilansere og selvstendig næringsdrivende. Du kan enkelt opprette IPS-kontoer hos banker og finansinstitusjoner, og deretter avtale en fast månedlig sparing. Beløpet du sparer kan trekkes fra på skatten for innskuddsåret, men du må skatte på det når du tar det ut.
    2. Innskuddspensjon for selvstendig næringsdrivende: Som selvstendig næringsdrivende kan du spare en prosentandel av din personlige inntekt til pensjonssparing, vanligvis mellom 2 og 7 prosent av inntektene dine mellom 1G og 12G. Innskuddet gir skattefordel og er fradragsberettiget i brutto næringsinntekt.
    3. Privat pensjonssparing: Du kan også velge å spare til pensjon i private pensjonsfond eller -avtaler, for eksempel gjennom din bank. Her kan du investere i ulike typer fond, fast eiendom eller andre markeder etter eget ønske. Denne formen for pensjonssparing gir ingen skattefordeler og betales gjerne ut som et engangsbeløp ved uttak.

    Hvilken av disse alternativene som er best for deg, avhenger av din inntekt og behov. Hvis du tjener over 7,1G, kan innskuddspensjon for selvstendig næringsdrivende være en god idé. Hvis du tjener mindre, kan IPS eller privat pensjonssparing være mer hensiktsmessig.

    For å beregne nøyaktig hva du kan forvente å motta i pensjon, kan du bruke nettressursen norskpensjon.no. Her finner du oversikt over dine pensjonsavtaler fra tidligere arbeidsgivere og private pensjonsavtaler, i tillegg til din pensjon fra folketrygden.

    Ta pensjonen din på alvor og start sparingen nå for å sikre en trygg og komfortabel alderdom. Det er aldri for tidlig å tenke på fremtiden!

    Kilder:

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende – Gjensidige

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende: Slik sparer du – Fiken

    Pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende | Nordea

    Hva er ny IPS? Og hvor fantastisk er det? – Finansportalen

    IPS – Sparing til pensjon med skattefordel – Storebrand

    Frivillig pensjonsordning for selvstendig næringsdrivende – frist 31. mars (sticos.no)

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende: Slik sparer du – Fiken

     

     

     

     

     

    Sikre deg med riktige forsikringer som frilanser eller selvstendig næringsdrivende

    Forsikringer kan lett bli oversett når du kaster deg ut i livet som frilanser eller selvstendig næringsdrivende. Det er mye å tenke på når du starter din egen virksomhet, fra å finne kunder til å håndtere økonomi og regnskap. Likevel er forsikringer et viktig aspekt av din virksomhet som du ikke bør ignorere. Som frilanser har du ansvaret for å sikre deg de nødvendige forsikringene for å beskytte deg selv og din bedrift.

    Når du er ansatt i en bedrift, er du som regel dekket av arbeidsgiverens yrkesskadeforsikring, som beskytter deg i tilfelle av en ulykke mens du er på jobb. Du er også automatisk dekket mot sykdom fra den første sykedagen. Men som frilanser må du selv håndtere disse forsikringene og beskyttelsen de gir.

    Forsikringene du trenger som frilanser kan deles inn i to hovedkategorier: helse- og sykepengeforsikringer samt ansvarsforsikringer, også kjent som “tabbeforsikringer.”

    Forsikringer tilgjengelige hos NAV

    Hos NAV kan du tegne ekstra frivillig sykepengeforsikring for frilanser/selvstendig næringsdrivende og frivillig yrkesskadeforsikring.

    Frivillig sykepengeforsikring for frilanser/selvstendig næringsdrivende

    Som selvstendig næringsdrivende har du normalt rett til sykepenger fra den 17. sykdomsdagen. Dette gir deg en inntektssikkerhet på 80% av sykepengegrunnlaget. Men hvis du ønsker bedre helsefordeler enn det NAV tilbyr, kan du tegne en ekstra helseforsikring.

    Velger du en ekstra helseforsikring fra NAV, har du tre dekningsgrader å velge mellom (satsene er per 2022):

    • 80 % dekning fra 1-16 sykedag – kostnad 2,2 % av inntekten
    • 100 % dekning fra 17 sykedag – kostnad 1,3 % av inntekten
    • 100 % dekning fra første sykedag – 9,5 % av inntekten

    Vær også oppmerksom på at for selvstendig næringsdrivende er premiegrunnlaget basert på forventet næringsinntekt.

    Hvis du er nylig etablert og ikke har tre års historikk, bruker de din dokumenterte næringsinntekt, som inkluderer kontrakter, innbetalt forskuddsskatt, budsjetter og lignende. Du kan benytte deg av denne forsikringen etter fire uker fra den datoen NAV mottok søknaden din. Hvis du blir syk før disse fire ukene er omme, får du bare 80% dekning fra den 17. sykedagen. Forsikringen følger kalenderåret, og premien beregnes årlig basert på inntektsinformasjonen som er tilgjengelig på høsten etter avsluttet regnskapsår. En annen fordel er at forsikringspremien er fradragsberettiget.

    Frivillig yrkesskadeforsikring

    Alle arbeidsgivere er forpliktet til å tegne yrkesskadeforsikring for sine ansatte, og det samme gjelder deg hvis du driver et aksjeselskap og er den eneste ansatte. Selv om dette ikke er påkrevd for frilansere, kan det være lurt å vurdere yrkesskadeforsikring. Denne forsikringen beskytter deg mot yrkesskader, yrkessykdommer og dødsfall som kan oppstå i arbeidet ditt. Forsikringen dekker erstatning for utgifter, inntektstap og varige skader. Premien for yrkesskadeforsikring hos NAV er 0,4% av forventet årsinntekt, og den betales årlig. Du betaler imidlertid ikke premie for inntekt som overstiger 12 G. Vær oppmerksom på at du må melde fra til NAV om betydelige endringer i inntekt, slik at premien kan justeres.

    Viktig å merke seg:

    • Hvis du har yrkesskadeforsikring og blir offer for en yrkesskade, har du rett til å få dekket advokatutgifter i forbindelse med erstatningsprosessen.

    Ansvarsforsikring

    En annen type forsikring som du bør vurdere, er en ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring beskytter deg mot erstatningsansvar du kan pådra deg som selvstendig næringsdrivende. Dette kan være svært nyttig hvis du ved et uhell forårsaker skade på eiendom eller personer mens du jobber.

    Hva skjer den dagen du river ned et fullt serverrack ute hos kunden og står der med en regning på flere hundre tusen kroner? Eller om du endrer kundens backup-kjøringer ved et uhell, slik at kunden ikke får sikret dataene sine, og du blir erstatningsansvarlig?

    Det er ikke et krav om at du må ha denne type forsikring, men det kan redde deg ut av en økonomisk katastrofe om du skulle være uheldig å forårsake skade på eiendom eller personer i arbeidet ditt. Slike forsikringer finner du hos de fleste forsikringsselskapene våre, og innholdet i dem varier noe. De fleste lar deg også tilpasse denne forsikringen etter hvilken bransje du arbeider i, slik at du får en mer skreddersydd løsning.

    Eksempler på forsikringspakker fra forskjellige forsikringsselskaper

    Gjensidige:

    • Enkelt Liv: Denne forsikringspakken inkluderer fire ulike dekninger, inkludert livsforsikring, ulykkesforsikring, behandlingsforsikring og alvorlig sykdomsforsikring.
    • Ansvarsforsikring for IT-bedrifter: Denne forsikringen tilbyr tre viktige ansvarsdekninger for IT-konsulenter: bedriftsansvar, produktansvar og formuesansvar.

    If:

    • Profesjonsansvarsforsikring: Denne forsikringen er tilpasset rådgivere, designere og prosjekteringskonsulenter, inkludert IT-konsulenter. Den kan tilpasses med flere tilleggsdekninger, som for eksempel bruk av drone eller solidaransvar i prosjekter.

    • Personforsikring for selvstendig næringsdrivende: Tilgjengelig i tre varianter, inkludert grunndekning, standarddekning og anbefalt dekning. Grunndekningen omfatter yrkesskadeforsikring og sykeavbruddsforsikring, mens standard- og anbefalt dekning gir mer omfattende beskyttelse som inkluderer personalforsikring, helseforsikring og reiseforsikring.

    Trygg:

    • Sykeavbruddsforsikring: Denne forsikringen dekker virksomhetens tap i tilfelle at du blir sykemeldt. Den har ingen egenandel, og du kan tilpasse karenstid og utbetalingsperiode.

    • Behandlingsforsikring: Gir deg rask tilgang til helsehjelp, inkludert behandling eller operasjon på private sykehus innen 14 dager. Grunnforsikringen kan utvides med moduler som fysioterapi og psykolog.

    Husk at det kan være lurt å kontakte flere forsikringsselskaper for å sammenligne tilbud og finne den forsikringspakken som passer best for din virksomhet. Å ta ansvar for riktig forsikringsdekning som frilanser eller selvstendig næringsdrivende kan gi deg den nødvendige tryggheten og beskyttelsen du trenger for å fokusere på din karriere uten bekymringer. Planlegg for fremtiden og vær forberedt på usikkerheten ved å investere i de riktige forsikringene. Det vil gi deg en solid grunnmur for din suksess som frilanser eller selvstendig næringsdrivende.

    Kilder:

    Helseforsikringer for enkeltpersonforetak – Gjensidige

    Bedriftsforsikring | Næringslivsforsikring | If Skadeforsikring

    Yrkesskadeforsikring: Selvstendig næringsdrivende – Codex Advokat (personskadeadvokater.no)

    Forsikring – nav.no

    Forsikringer for nystartet bedrift | Tryg Forsikring

    Av Johan Lossius, CEO i Norway Consulting

    Jeg har nå jobbet med IT-konsulentformidling i over 6 år, og har begynt å opparbeide meg en del kunnskap innen denne verdenen og dette yrket. Men når jeg prøver å fortelle folk hva jeg jobber med, så er det veldig få som har hørt om og i det hele tatt vet hva IT-konsulentformidling går ut på. Så det hender at jeg sier at jeg jobber med IT-rekruttering, selv om det egentlig ikke er sant. IT-konsulentformidling er ikke det samme som IT-rekruttering. Når man rekrutterer IT-ressurser hjelper man selskap ansette de riktige IT-ressursene, mens når man jobber med IT-konsulentformidling, så løser man kompetansebehovene for diverse kunder ved hjelp av innleide IT-konsulenter.

    Så hva er egentlig forskjellen mellom IT-rekruttering og IT-konsulentformidling?

    Når man jobber med IT-rekruttering er fokuset på å finne en person som matcher med selskapets verdier, selskapsprofil, en person som vil passe inn i miljøet, som ønsker å være ansatt for mange år fram i tid og skape verdi for bedriften, samtidig som vedkommende har riktig kompetanseprofil for jobben.

    Når man jobber med IT-konsulentformidling er disse ovennevnte punktene også viktige, men fokuset er annerledes.

    For å lykkes med IT-konsulentformidling og gjøre kundene fornøyde så må man ha et sterkt fokus på kvalitet, samt levere IT-konsulenter som har den riktige kompetansen, til de beste prisene, på rett tid og sted.

    I IT-konsulentbransjen går prosessene raskere, fordi kundene som regel alltid skal få på plass konsulenten asap.

    Fokuset er mer på salg og forretningsutvikling, nettverksbygging, relasjonsbygging, utarbeiding av tilbud, og å finne muligheter for samarbeid på tvers av selskapsgrenser. Man må evne å se løsninger der andre ser hindringer, og man må være kreativ for å finne matcher mellom IT-konsulenter og kunder.

    Hvordan lykkes man med å gjøre kundene fornøyde?

    Hvis man har 10 senior .Net-konsulenter som søker oppdrag, og man har 2 kunder som søker .Net-konsulenter, må man velge de aller beste av disse .Net-konsulentene, og fokusere på disse, utarbeide et tilbud som er så bra som mulig med CV og evt. annen dokumentasjon, slik at kunden velger å engasjere disse.

    Når man jobber med IT-konsulentformidling selger man IT spisskompetanse. Man må derfor fokusere tiden og energien på de flinkeste ressursene som har realistisk sjanse til å vinne oppdraget, og viktigst av alt, vil gjøre en god jobb for kunden over lengre tid.

    Hvordan finner man de beste IT-konsulentene?

    Det gjelder å ha et stort nettverk. Underveis under arbeidet bygger man opp flere og flere kontakter og allierte, slik at når man får en kundehenvendelse som søker en bestemt IT-kompetanse, at man da har et solid leveranseapparat bak seg til å løse behovet.

    Hvilke personer egner seg å jobbe innen IT-konsulentformidling?

    Det som er viktig å påpeke er at IT-konsulentverdenen er en egen verden. Dette er noe som nye personer raskt legger merke til når de begynner i denne jobben. At det er en egen verden. Man trenger dermed tid for å sette seg inn i den, forstå den, samt forstå de ulike IT-begrepene som ofte brukes. Man trenger ikke å ha utdanning eller erfaring innen IT for å lykkes i denne jobben, men man må like å være i kontakt med mennesker og bygge relasjoner, samt være proaktiv i sin arbeidsmetodikk for å finne løsninger, konsulenter og matcher. Kort fortalt, man må like å jobbe med salg, forretningsutvikling, nettverksbygging, relasjonsbygging, forhandlinger og oppsøkende arbeid. Man må være people-smart, og god til å navigere i mellommenneskelige relasjoner. Man må like å snakke med mange forskjellige mennesker i løpet av en dag, og man må være komfortabel med personlig å oppsøke disse dialogene og relasjonene på egenhånd.

    Dette er en veldig dynamisk jobb, hvor alle dager er forskjellige. Siden vi jobber med mennesker, så har alle man snakker med sine egne bekymringer, utfordringer og situasjoner som man trenger å forholde seg til og hjelpe dem løse. Det er dermed helt umulig å bli helt utlært i denne jobben, fordi man havner kontinuerlig i nye situasjoner som man må løse på best mulig vis. Det viktigste er dermed å opparbeide seg en generell kunnskap innen bransjen, for å kunne løse de utfordringene man møter på underveis på en kompetent måte.

    Så et viktig punkt er at man virkelig trives med denne jobben. At den matcher ens egne interesser og personlige egenskaper. Fordi på den måten vil jobben bli mer som en livsstil, som man vil ønske å ha over mange år. Og når man har denne jobben i mange år, blir man god, og når man blir god, blir det utrolig gøy, givende og spennende å jobbe innen denne bransjen. Da vil man oppnå mye spennende på det norske konsulentmarkedet.

    Hvor lang tid tar det å lære seg IT-konsulentformidling?

    Det viktigste her er å påpeke at IT-konsulentformidling er en team-aktivitet. Det er dermed noe man må lære seg i samarbeid med et team. Dersom man er samlokalisert er det mye enklere å dele kunnskap og kompetanse, og være synkroniserte og koordinerte, og dermed få en forståelse for IT-konsulentverdenen og oppnå suksess.

    Normalt, dersom man ikke tidligere har erfaring fra å jobbe innen IT-konsulentbransjen tar det normalt 6-12 mnd. før man bygger opp en kunnskapsbase som er tilstrekkelig til å kunne produsere resultater på egenhånd. Dersom man jobber 6 mnd. fulltid, så blir man flink og opparbeider seg mye kunnskap, og etter 12 mnd. har man som regel opparbeidet seg nok kompetanse til å kunne levere resultater konsekvent, forutsatt at det var en match for jobben og selskapet i utgangspunktet.

    Hva er oppskriften for å lykkes i IT-konsulentformidlingsbransjen?

    Fordi vi hele tiden utfører vårt arbeid basert på relasjoner og nettverk, og vi hele tiden er avhengige av aksept fra ulike aktører for våre tilbud og forslag, så er det en fellesnevner som er viktig å huske; nemlig at vi hele tiden omgås mennesker. Mellommenneskelige relasjoner er dermed alfa omega for å lykkes i denne jobben, og for å bygge opp de mellommenneskelige relasjonene er det spesielt tre punkter som er ekstra viktige å ha et bevisst forhold til. Disse er:

    • Å yte utmerket kundeservice overfor både kunder og konsulenter. Uansett hvor stort eller lite problemet er, eller hvor mange ganger du har fått samme spørsmål, så er svaret alltid «Ja, det skal jeg fikse så snart som mulig» med et smil om munnen, og så at man fikser saken ved første anledning. Dette skaper velvilje, og legger til rette for et langvarig samarbeid.
    • Å være entusiastisk/positiv. Det er ikke alltid man føler for å være entusiastisk, f.eks. hvis man får et avslag, men dersom ens tilnærming til jobben generelt sett er entusiasme, så smitter dette. Kundene blir entusiastiske over tilbudet ditt, konsulentene blir entusiastiske over å samarbeide med deg, og det bygges opp positive vibber forbundet med deg og selskapet ditt, og det tillater at du får utrettet mye, mye mer, enn om du har en annen holdning til arbeidet. Hvis man får en email fra noen som er misfornøyde, så responderer man bare upåvirket med en hyggelig og positiv melding om at det skal man løse. Eller evt. lar være å svare om emailen er useriøs. Selv om man skal være positiv og entusiastisk overfor kundene og konsulentene, så betyr ikke det at man skal finne seg i tull og useriøshet. Det betyr bare at man er profesjonell og skaper et samarbeidsklima som legger til rette for suksess.
    • Å være pålitelig. I denne bransjen foregår det konstante mellommenneskelige forhandlinger, og det kan være en kunst å klare å navigere seg gjennom dette landskapet samtidig som man oppnår det man ønsker oppnå. Det viktige her er å holde det man lover, at den informasjonen man deler er korrekt, og at om det er informasjon som er sensitiv som man ikke ønsker dele, at man da holder denne tilbake, framfor å fortelle unøyaktigheter. Man er avhengig av at folk har tillit til en, og det er disse langsiktige relasjonene som fører til at man klarer å bygge seg opp i denne bransjen, og da må man være pålitelig på veien for å lykkes med dette. Ellers blir arbeidet underveis forgjeves.

    Hvordan ser en arbeidsdag ut?

    Dette er spørsmålet som er veldig vanskelig å besvare, nettopp fordi man er ute i markedet og arbeider. Alle kundebehov er forskjellige fra hverandre, alle IT-konsulenter er forskjellige, og alle interaksjoner, forhandlinger og dialoger er unike, så det oppleves sjelden at noen dag er den samme, så lenge man har kundebehov å løse. Dersom man ikke har kundebehov å løse, må man ty til proaktivt arbeid. Bruke tiden på å bygge nettverket, eller ta unna forefallende arbeid, eller evt. å forhøre seg med sin kundebase om de har noen kompetansehull som trenger løses. Kort fortalt; dette er en jobb hvor man aldri går tom for arbeidsoppgaver, fordi det hele tiden er kunder som har behov for IT-kompetanse, og det alltid er meningsfullt arbeid å foreta seg for bedriften man er ansatt i. Spørsmålet er bare hvor store ens ambisjoner er, og hvor høyt man ønsker å nå.

    Så for å oppsummere, det viktige er altså at man trives i jobben, er selvmotivert slik at man jobber systematisk over tid slik at det føles mer som en livsstil enn en jobb, samt at man har en driv og et ønske om å prestere slik at man vinner og vokser, samtidig som man feirer seirene underveis.

    Kunne du tenkt deg å jobbe med IT-konsulentformidling?

    Da er du velkommen til å ta kontakt med CEO Johan Lossius på +47 465 19 838 eller Johan@norway-consulting.no.

    Vi er åpne for å ansette personer uten tidligere erfaring fra IT-konsulentbransjen, samt mer erfarne personer, så lenge det er en match.

    Det er bare å ta kontakt dersom det er noe du lurer på eller du ønsker slå av en prat.

    Lokasjon: Norge
    Oppstart: Løpende
    Søknadsfrist: Løpende

    (more…)

    Jeg har kjørt kandidatintervjuer og kaffeprater i ett sett i det siste, og har foreløpig ansatt 1 IT-supportkonsulent og 1 IT-recruiter av alle disse intervjuene. Av dette har jeg lært at den beste pekepinnen på om dette er rett kandidat for jobben eller ikke, er om vedkommende genuint har lyst til å jobbe med de relevante arbeidsoppgavene eller ikke.

    Det er forskjell på om kandidaten bare har lyst på muligheten for muligheten sin del, eller om kandidaten faktisk har lyst til å jobbe med dette. For hvis personen genuint har lyst til å jobbe med dette, så vil personen ha det gøy, utvikle seg, bidra positivt og potensielt sett kunne være i jobben over lengre tid. Mens hvis ikke, så er kandidaten trolig kun interessert i muligheten for muligheten sin del, og ikke for å virkelig fylle rollen og komme med et verdifullt bidrag over tid.

    Dette er noe du kan føle når du snakker med vedkommende. Snakk om arbeidsoppgavene og jobben. Spør om dette er noe vedkommende kunne tenkt seg å jobbe med. Spør personen hva hans/hennes lidenskap er. Spør hvor personen ser seg selv om 5 eller 10 år. Still flere spørsmål. Spør om de har noen spørsmål. Da vil du være i stand til å føle på denne personen om dette er noe vedkommende faktisk er interessert i. Hvis personen unnlater å svare på spørsmålet ditt og begynner snakke om noe annet, eller sier «Ja» men så føles det ikke genuint, eller sier at «Ja, jeg kunne tenkt meg å jobbe med IT-support først, og så etter hvert med programmering», så burde det kanskje være en pekepinn på at dette ikke er rett mulighet for vedkommende. Ikke fokuser så mye på de ordene som vedkommende sier. Prøv heller å kjenne og føle på hva slags respons du får fra personen.

    Hvis kandidaten kommer fra et utgangspunkt eller en bakgrunn som ved første øyekast ser helt perfekt ut, samtidig som du kan føle på personen at vedkommende ikke egentlig har lyst til å jobbe med deg eller ta del i disse arbeidsoppgavene, så hjelper det ikke hvor bra utgangspunkt denne personen kommer fra; da vil det kun være et slit før dere uunngåelig vil måtte skille veier før dere har oppnådd noe stort sammen.

    Mens en annen kandidat som ved første øyekast framstår som ikke-den-aller-beste-kandidaten, kan faktisk vise seg å være den aller beste, så fremt vedkommende brenner for å utføre den spesifikke jobben med de tilhørende arbeidsoppgavene. Selv om personen har gått gjennom en tøff periode privat eller har vært arbeidsledig en lengre stund, så vil personen kunne klare å hente seg inn igjen hvis arbeidsoppgavene har en motiverende effekt på vedkommende. Da vil personen vokse inn i rollen, utvikle seg og komme med et fantastisk bidrag til gruppen, selv om utgangspunktet kanskje ikke var det beste.

    Kort fortalt, det første spørsmålet du burde stille deg selv når vurderer om dette er rett kandidat for jobben eller ikke, er det følgende:

    Har denne kandidaten genuint lyst til å utføre de relevante arbeidsoppgavene, hjelpe meg og bli en del av teamet mitt, eller ikke?

    Andre relevante spørsmål du burde stille deg er:

    Kommer jeg til å trives med å jobbe med denne personen?

    Kan jeg se for meg at denne personen vil trives med å være en del av teamet mitt over en lengre periode?

    Takeaway: Hvis kandidaten ikke egentlig er motivert for arbeidsoppgavene eller jobben og for å hjelpe deg og teamet ditt, så vil personen holde deg tilbake, mens hvis kandidaten er genuint motivert for å utføre de relevante arbeidsoppgavene, hjelpe deg og bli en del av teamet ditt, så vil vedkommende være med å dra lasset med deg, selv om personen kanskje har et mindre gunstig utgangspunkt enn andre kandidater.

    Dette var mine tanker angående emnet etter alle disse intervjuene.

    Om du har noen synspunkt eller innspill angående dette så vil jeg gjerne høre det!

    Mvh. Johan