fbpx

Leter du etter den rette IT-konsulenten til dine prosjekter? Å leie inn en erfaren IT-konsulent kan være nøkkelen til suksess for bedriften din. Med stadig økende kompleksitet og konstante teknologiske fremskritt, er det avgjørende å ha ekspertise innenfor IT for å holde seg konkurransedyktig

Vår tjeneste tilbyr en unik tilnærming til å finne den perfekte IT-konsulenten for ditt spesifikke behov. Vi har et bredt nettverk av høyt kvalifiserte konsulenter med erfaring innen alt fra programvareutvikling og nettverkssikkerhet til prosjektledelse og digital transformasjon.

Fordelene med å leie eksterne IT-konsulenter

Å leie inn en IT-konsulent gir deg tilgang til spesialisert kunnskap og ferdigheter som kan bidra til å løse komplekse utfordringer og oppnå dine forretningsmål mer effektivt. Våre konsulenter bringer med seg en dyp forståelse av de nyeste teknologiene og beste praksisene, slik at du kan være sikker på at du får kvalitetsresultater.

Videre gir leie av eksterne konsulenter fleksibilitet og skalerbarhet for dine prosjekter. Enten du trenger ekstra ressurser for en midlertidig oppgave eller spesifikke ferdigheter for et spesifikt prosjekt, kan våre konsulenter tilpasses dine behov og bidra til å øke din virksomhets effektivitet og suksess.

Rask tilgang til ekspertise

Du får rask tilgang til høyt kvalifiserte IT-konsulenter

Spesialisert kunnskap

Tilgang til over 3000 IT-konsulenter med spesialisert kompetanse og erfaring

Spar tid

Reduser tidsbruk ved å motta kvalifiserte og kvalitetssikrede IT-konsulenter etter behov. Vi håndterer prosessen fra A-Å.

Fleksibilitet

Muligheten til å tilpasse kapasiteten etter behov og endringer i bedrift og prosjekt

Administrativ forenkling

Vi håndterer kontrakter og fakturering, og frigjør deg fra administrativt arbeid

Kostnadsfleksibilitet

Fleksible avtaler med mulighet for endring av varighet

Ta kontakt og finn din perfekte IT-konsulent i dag

Ikke la mangel på intern ekspertise begrense din virksomhets potensial. Leie inn en IT-konsulent fra oss og dra nytte av deres ekspertise, erfaring og dedikasjon til å hjelpe deg med å lykkes i dagens stadig skiftende teknologiske landskap. Kontakt oss nå for å finne den rette IT-konsulenten for dine behov og ta din virksomhet til neste nivå.

I en hverdag drevet av teknologi, hvor hver dag byr på nye utfordringer og muligheter, står vi i IT-bransjen i frontlinjen for innovasjon og forandring. Hos Norway Consulting forstår vi de unike utfordringene du møter i dette dynamiske landskapet. Vi ser oss selv som mer enn en leverandør – vi er din samarbeidspartner, dedikert til å koble deg til akkurat de IT-løsningene du trenger.

Det kan være flere grunner til at man må, eller ønsker, å leie inn IT-konsulenter. Enten du står overfor et presserende IT-problem, trenger assistanse med et langvarig prosjekt, eller bare ønsker å styrke teamet ditt med faglig ekspertise.

Vi dykker ned i de fem grunnene til at konsulentformidling fra Norway Consulting er det ideelle valget for din neste IT-utfordring.

1. Rask og effektiv tilgang til IT-ekspertise

Vårt nettverk av eksperter gjør at du kan få rask tilgang til spesialisert kunnskap uten lange rekrutteringsprosesser. Med tilgang til over 3000 senior IT-konsulenter, sørger vi for at du får akkurat den kompetansen du trenger, nøyaktig når du trenger den, forteller Johan Lossius, Sourcing Manager i Norway Consulting.

Behov for rask IT-ekspertise? Lei en IT-konsulent innen 48 timer.

2. Spesialisert IT-fagkompetanse og bred erfaring

Vi dekker et bredt spekter av IT-kompetanseområder – fra utvikling og testing til prosjektledelse og nettverkssikkerhet. Alle konsulenter i vårt nettverk er nøye valgt for sin dybdekunnskap og har spesialisert fagkompetanse, slik at vi raskt kan tilby nøyaktig den ekspertisen du trenger.

Vi har blant annet over 1600 utviklere med kompetanse innen alt fra Backend, Frontend, DevOps, Cloud, serverless, Microtjenester, Swift, Objective-C, iOS/Android, Javascript, CSS og HTML. IT-utvikling handler om å designe, utvikle, teste og vedlikeholde programvare og applikasjoner. Utviklingsprosjekter kan involvere flere faser, inkludert analyse av behov, design av programvarearkitektur, implementering av kode, testing av programvaren og distribusjonen av det ferdige produktet

Vi bringer nye perspektiver og innovative løsninger med vår spesialiserte fagkompetanse. Vår erfaring fra ulike prosjekter og bransjer betyr at vi kan tilby kreative løsninger, og du vil unngå “tunnelvisjon” som ofte kan oppstå i interne team.

Vil du vite mer om de ulike hvilke fagområdene og IT-utfordringer som våre konsulenter er spesialisert på? Ta en titt her!

3. Du sparer både tid og kostnader

Våre tjenester gir deg mulighet til å kontrollere kostnader mer effektivt. Du betaler kun for den ekspertisen du trenger, når du trenger den, noe som gjør det enklere å holde IT-budsjettene under kontroll. Dette bekrefter flere av våre kunder, forteller Lossius. 

“Det har vært en positiv opplevelse å leie konsulenter fra Norway Consulting, fordi prosessene for å engasjere konsulentene var profesjonelle og effektive, samt at spisskompetansen og merverdien av leveransene var uvurderlige for oss i den fasen vi gikk gjennom.”

– Anders Lindgren, tidl. Sjefsarkitekt, Møller Mobility Group.

4. Fleksible og tilpasset kontrakter

Vi forstår at hvert prosjekt er unikt, og derfor tilbyr vi fleksible kontraktsvilkår som passer med prosjektets levetid og ditt spesifikke behov. Våre kontrakter er designet for å gi deg frihet og sikkerhet, enten det dreier seg om kortsiktige oppdrag eller langvarige engasjementer.

Med innleie av IT-konsulenter kan du enkelt skalere teamet ditt opp eller ned etter bedriftens behov. Dette betyr at du kan øke arbeidsstyrken i perioder eller til spesielle prosjekter, og redusere den igjen når behovet avtar. Du har tilgang til en fleksibel arbeidsstyrke som kan tilpasses prosjektets livssyklus.

Les mer: Enten man er ansatt, kunde eller konsulent, skal det være hyggelig å komme til oss!

5. Vi tar alt det administrative

Vi håndterer alt det administrative, fra kontraktsutforming til fakturering, slik at du kan konsentrere deg om kjernevirksomheten din. Ved å overlate dette arbeidet til oss, sparer du mye tid. Å engasjere selvstendige konsulenter selv, kan være mer tidkrevende, både administrativt og finansielt. Ved å velge IT-konsulenter fra Norway Consulting, vil du unngå langsiktige forpliktelser og administrativt arbeid, noe som gir deg større fleksibilitet og samtidig mindre risiko for bedriften din.

«Vi tar oss av alt det administrative med IT-konsulentene, slik at dere ikke trenger gjøre det. Dersom det oppstår noen utfordringer, som behov for en erstatter eller lignende, så hjelper vi til med å løse dette. Kort fortalt, vi er en partner for innleie av IT-konsulenter som sørger for at alt flyter og at dere oppnår suksess med deres prosjekter, sparer tid og har én mindre ting å tenke på i en travel hverdag.» Sier Lossius

Ta ditt neste IT-steg i dag

Vår prosess er enkel og transparent, fra første steg av behovsavklaring til plassering av den rette konsulenten. Vi fungerer som din nøytrale og effektive sparringspartner, og hjelper deg med å velge de beste IT-konsulentene fra vårt omfattende nettverk. Vår tilpasningsdyktighet er uvurderlig i en digital bransje som er i konstant endring, derfor gir vi deg de verktøyene du trenger for å nå dine mål og forbli konkurransedyktig.

Les mer om prosessen vår her.

Enten du planlegger et stort IT-prosjekt i 2024 eller trenger umiddelbar hjelp, er Norway Consulting din partner for IT-konsulenttjenester. Ta kontakt med oss i dag for å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg med å møte morgendagens IT-utfordringer

Trenger du flere flinke IT-hoder på teamet ditt, og samtidig ønsker en sparringspartner med spisset kompetanse og lang erfaring? Vi i Norway Consulting står klare til å hjelpe deg med dine teknologiske utfordringer. Vi leverer ikke bare IT-konsulenttjenester, men er også en strategisk partner som jobber tett med deg for å sikre at du får dekket dine skreddersydde IT-behov.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan vi finner den beste IT-konsulenten til ditt behov, og tar et dypdykk i våre 5 steg fra behovsavklaring til avtale.

1. Hva er ditt IT-behov?

Når du registrerer deg på vår nettside eller tar direkte kontakt med en av våre rådgivere, arrangerer vi først et møte for å diskutere dine mål, utfordringer og forventninger. I vårt første møte med deg kartlegger vi videre prosess og blir enige om budsjett, betingelser og forventninger.

Er du usikker på hvordan vi kan hjelpe med dine utfordringer? Her er noen områder der vi ser et økende behov for IT-ekspertise:

2. Innhenting av IT-kompetanse

Basert på dine behov og mål, innhenter vi relevant IT-kompetanse. Med et nettverk på over 3000 IT-konsulenter og spesialister innen et bredt spekter av kompetanseområder, sikrer vi de beste konsulentene.

 

For eksempel innen IT-utvikling, også kjent som softwareutvikling eller programvareutvikling, har våre IT-konsulenter god erfaring med prosesser som å designe, utvikle, teste og vedlikeholde programvare og applikasjoner. Kompetansen dekker også analyse av IT-behov, design av programvarearkitektur, implementering av kode, testing av programvaren og distribusjonen av det ferdige produktet.

Har du kanskje behov for en prosjektleder som kan bidra til at bedriften lykkes med flere prosjekter i 2024? Vi har mange senior prosjektledere i vår database, alle med lang erfaring fra ulike prosjekttyper og kompetanse innen ulike metodikker som Kanban, Agile-metodikk, Scrum, PRINCE2, Lean og mer. Vi jobber med IT-prosjekter som innebærer alt fra systemimplementeringsprosjekter og programvareutviklingsprosjekter til infrastrukturprosjekter.

Vi gjør alltid en grundig utvelgelsesprosess hvor vi utfører dyptgående intervjuer og referansesjekker for å finne den rette kandidaten som oppfyller alle kravene til oppdraget. Vi mener at kvalitetssikring er nøkkelen til suksess.

“Gjennom intervju og referansesjekk sikrer vi kvalitet og riktig kompetanse. Med vår erfaring og bransjekunnskap kan vi effektivt validere tekniske ferdigheter hos konsulentene våre og være sikker på at vi finner riktig match til ditt behov,” forteller Johan Lossius, Sourcing Manager i Norway Consulting. 

3. Presentasjon av kvalitetssikrede IT-konsulenter

I neste steg presenterer vi nøye utvalgte kandidater til deg. Vårt mål er å finne IT-konsulenter som ikke bare har de rette tekniske ferdighetene, men som også passer godt inn i bedriftens arbeidsmiljø og er en god match med miljøet. Vi forstår at for en vellykket prosess er det essensielt med god kjemi, noe som sikrer en smidig overgang og godt samarbeid. Du velger hvilke kandidater du vil gå videre med, og sammen setter vi opp intervjuer med aktuelle kandidater.

Les mer: Dette er den beste pekepinnen for om dette er rett kandidat eller ikke.

4. Bekreftelse av IT-konsulent og avtale

Etter at intervjuer er gjennomført og du har valgt en IT-konsulent, blir vi enige om kontrakt og oppstart. Vi skreddersyr en avtale som møter dine spesifikke behov og krav. Vi håndterer alt det administrative, fra kontraktsutforming til fakturering, for å frigjøre deg fra byrden med administrativt arbeid. Våre avtaler er fleksible og kan tilpasses i varighet og omfang, noe som gir deg økonomisk trygghet og fleksibilitet.

“Når det plutselig oppstår akutte eller kritiske behov for IT-ekspertise – står vi klare til å hjelpe deg. Vi sikrer at våre IT-konsulenter kan hoppe rett inn i ditt IT-prosjekt,” utdyper Lossius.
Johan Lossius
Daglig leder

5. Oppfølging og langvarig samarbeid

Du får kontinuerlig oppfølging gjennom hele samarbeidet. Opplever du endringer i omfang eller varighet på dine IT-prosjekter, så tilpasser vi oss dynamisk, og sikrer at både du og konsulenten opplever en positiv og produktiv prosess. Gjennom kontinuerlig oppfølging og et tett samarbeid, evaluerer vi underveis og diskuterer muligheter for forbedringer, slik at vi sammen kan oppnå de beste IT-resultatene.

“Som din samarbeidspartner, er vårt mål å tilby rask og effektiv IT-ekspertise, for en vellykket gjennomføring av dine IT-prosjekter. Fra behovsavklaring til endelig avtale, er prosessen vår i gjennomsnitt på 48 timer,” avslutter Lossius.

Er du klar for å starte ditt neste IT-prosjekt i 2024, eller trenger du flere dyktige IT-hoder på teamet ditt? Ta kontakt med oss i dag!

Fordeler ved å leie en ekstern IT-konsulent

Hva er konsulentformidling?

Konsulentformidling betyr i korte trekk at vi finner en IT-konsulent som kan løse din bedrifts spesifikke IT-behov. I en verden som stadig stiller høyere teknologiske krav, kreves det mer spisskompetanse for å oppnå suksess og langsiktig vekst. Fra første steg av behovsavklaring til plassering av den rette konsulenten, er vi dedikert til å skreddersy digitale løsninger for bedriften din.

"Med tilgang til over 3000 senior IT-konsulenter, sørger vi for at du får akkurat den kompetansen du trenger, akkurat når du trenger den,” forteller Johan Lossius, Daglig leder i Norway Consulting.

Bli kjent med teamet bak Norway Consulting, som siden 2016 har etablert seg som en anerkjent partner innen konsulentformidling av IT-kompetanse.

Norway_Consulting_-068

Rask og effektiv IT-ekspertise sparer deg tid

Vi forstår at tiden din er verdifull. Derfor håndterer vi hele prosessen fra kvalitets-, kjemi- og referansesjekk av kandidater til avtaler og det administrative, slik at du slipper tidkrevende ansettelsesprosesser. Vi har som mål å gjøre samarbeidet smidig og effektivt.

Tidligere sjefsarkitekt i Møller Mobility Group, Anders Lindgren, har benyttet seg av konsulenter fra Norway Consulting i lang tid og understreker at de alltid har fått presentert kandidatprofiler av høy kvalitet gjennom samarbeidet.

“Vi hadde behov for kvalifiserte arkitekter og erfarne utviklere til å være med og løfte våre IT-prosjekter, blant annet ved å arbeide på store virksomhetskritiske applikasjoner til å modernisere vår systemportefølje. Det har vært en veldig positiv opplevelse å samarbeide med Norway Consulting,” forteller Lindgren.

Skreddersydde IT-løsninger for din bedrift

Vi tilpasser IT-løsninger til din bedrifts spesifikke utfordringer og mål. Fra behovsanalyse til implementering, hjelper vi deg gjennom hele prosessen.

“Vi er en nøytral sparringspartner for deg. Vi hjelper deg med å velge de beste IT-konsulentene fra vårt nettverk, og på denne måten blir vi en effektiv rådgiver, som hjelper deg å ta bedre beslutninger for dine IT-prosjekter,” utdyper Lossius.

I enhver bedrift kan behovet for ulik IT-kompetanse raskt endre seg, og noen ganger oppstå brått over natten, spesielt i tiden med et skiftende marked og nye digitale utfordringer. Det er derfor essensielt å ha tilgang til fleksible og dyktige IT-arbeidsstyrker som raskt kan tilpasse seg disse endringene. Vi i Norway Consultant har god markedsekspertise om hvilke konsulenter som kan løse ulike IT-behov, og et stort nettverk med mange års erfaring i bransjen. Vi har ikke egne ansatte IT-konsulenter, og på denne måten blir vi en nøytral og effektiv sparringspartner for deg.

Her er noen av fagområdene som vi kan hjelpe deg med:

Vår IT-kompetanse – din sikkerhet

Med vår database av dyktige og kvalitetssikrede IT-konsulenter sørger vi for at du raskt får tilgang til den ekspertisen du trenger. Dette gir deg muligheten til å være smidig og responsiv i møte med digitale endringer i markedet og IT-prosjektene dine. For å lykkes legger vi stor vekt på å finne en person som har de rette personlige egenskapene for å passe inn i teamet.

“Vi leverer IT-kompetanse med vekt på både teknisk kompetanse og personlig tilpasning for effektiv løsning av dine IT-utfordringer. Våre formidlingsprosesser er preget av høy kvalitet, slik at dere kan konsentrere dere om kjernevirksomheten,” sier Lossius avslutningsvis.

Ønsker du mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss i dag!

Kontakt oss!

Ønsker du mer informasjon? Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg.


    Velg riktig selskapsform

    Når du tar skrittet inn i næringslivet i Norge, står du overfor den spennende oppgaven med å velge riktig organisasjonsform. Dette valget kan gir deg muligheten til å forme din virksomhet slik du ønsker.

    For mange som starter sin reise som uavhengige IT-konsulenter, er det vanlig å vurdere et enkeltpersonsforetak som den naturlige første skrittet. Denne organisasjonsformen gir deg en unik frihet, og det beste er at den er enkel å starte. Det er ingen krav til startkapital, og de formelle kravene er minimale. Du kan begynne med å registrere din virksomhet i Brønnøysundregistrene, motta et organisasjonsnummer, og du er klar til å gå!

    Enkeltpersonforetak (ENK)

    Selvfølgelig, som enhver annen vei, er det noen utfordringer knyttet til enkeltpersonsforetak. Du har et større personlig økonomisk ansvar, men med den riktige planleggingen og innsatsen, kan du oppnå stor suksess.

    • Frihet og Ansvar: Du har stor frihet, men også personlig økonomisk ansvar for virksomheten.
    • Enkel Oppstart: Registrering i Brønnøysundregistrene gir deg et organisasjonsnummer, og du er klar til å starte.
    • Ulemper: Ulemper inkluderer begrenset velferdsbeskyttelse, ubegrenset personlig ansvar og ansvar for skatt og merverdiavgift.

    Du må også være oppmerksom på at du er ansvarlig for å betale inn forskuddsskatt, og at du ikke får krav om dette automatisk. Her må du selv være proaktiv og sørge for at du søker om dette med en gang du starter. Du må også sette deg inn i reglene for merverdiavgift og passe på at du betaler inn den avgiften du skal.

    Aksjeselskap (AS)

    Når du velger å gå for et aksjeselskap, åpner du opp for spennende muligheter til å begrense ditt personlige ansvar og få de samme rettighetene som andre ansatte. Med et minimumskrav til egenkapital på 30 000 kroner, kan du opprette et selskap som kan ha flere eiere. Dette gir deg en solid struktur for virksomheten din.

    Registreringen av et aksjeselskap innebærer noe mer administrativt arbeid, inkludert stiftelse og opprettelse av vedtekter. Det er også nødvendig å følge aksjeloven og ha et styre. Selv om det kan virke komplisert, er det støtte tilgjengelig fra skatteetaten og Altinn for å hjelpe deg med å forstå og følge reglene.

    • Egenkapitalkrav: Minimum 30 000 kroner i egenkapital kreves for å starte et AS.
    • Formelle Krav: Aksjeselskaper krever opprettelse av vedtekter og overholdelse av aksjeloven.
    • Støtte Tilgjengelig: Du kan få hjelp fra skatteetaten og Altinn for å forstå og følge reglene.

    Ansvarlig selskap (ANS/DA)

    Ansvarlige selskaper, enten det er ANS eller DA, er en ideell løsning når du planlegger å drive virksomheten sammen med andre. Denne strukturen gir deg mange av fordelene som enkeltpersonsforetak har, men med flere deltakere som deler ansvaret og gleden av suksessen. Med minimale oppstartsforpliktelser kan du og dine partnere jobbe sammen for å bygge noe spesielt.

    • Flerpersonsvirksomhet: ANS og DA gir deg muligheten til å drive sammen med andre, med begrensede oppstartsforpliktelser.
    • Personlig Ansvar: Deltakerne er personlig økonomisk ansvarlige for virksomheten.
    • Regler: Det er en del regler som må følges, inkludert opprettelse av selskapsavtaler og deltakeravtaler.

    Slik registrerer du virksomheten

    Når det gjelder registrering, er det to registre du må vurdere – enhetsregisteret og foretaksregisteret. Enhetsregisteret gir deg oversikten over alle virksomheter i Norge, mens foretaksregisteret gir mer detaljert informasjon om selskapet ditt. Det koster ingenting å registrere seg i enhetsregisteret, men foretaksregisteret er det gebyr for.

    • Enkeltpersonsforetak: Registrer deg i Enhetsregisteret ved å fylle ut og signere skjemaet Samordnet registermelding i Altinn.
    • Aksjeselskap: Fyll ut skjemaet Stiftelse av aksjeselskap i Altinn, opprett vedtekter og sørg for nødvendig aksjekapital. Deretter kan du registrere selskapet i Foretaksregisteret.
    • Ansvarlig Selskap: Et ansvarlig selskap må først stiftes ved å opprette selskapsavtaler og deltakeravtaler, deretter kan du registrere selskapet i Foretaksregisteret.

    For enkeltpersonsforetak er registreringen enkel. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut og signere skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. Et organisasjonsnummer vil bli tildelt, og du er offisielt i gang.

    For aksjeselskap er det noe mer arbeid, men det er verdt det. Du må fylle ut skjemaet Stiftelse av aksjeselskap i Altinn, opprette vedtekter og sørge for at aksjekapitalen er på plass i banken. Selv om det er flere steg, gir det deg en solid og anerkjent struktur for din virksomhet.

    Ansvarlige selskaper følger en lignende prosess, hvor selskapsavtaler og deltakeravtaler må være på plass før registreringen kan gjennomføres. Selv om det krever litt ekstra innsats, gir det dere muligheten til å bygge et sterkt partnerskap.

    Uansett hvilken selskapsform du velger, er veien til registrering enklere enn du kanskje tror. Med støtte fra myndighetene og tilgjengelige verktøy som Altinn, er du godt rustet for å starte din reise som en IT-konsulent. Ta det første skrittet med selvtillit, og se frem til en spennende fremtid med din nye virksomhet!

     

    Kilder:

    Altinn – Valg av organisasjonsform

    Andre organisasjonsformer – Brønnøysundregistrene (brreg.no)

    Enhetsregisteret VS Foretaksregisteret – Hva er forskjellen? | Enkeltmannsforetak (nyttiginfo.no)

     

    Fra fast arbeid til konsulent

    Overgangen fra fast ansatt til selvstendig IT-konsulent kan være en spennende reise, men den kommer med utfordringer og usikkerhet. Her vil vi utforske ulike måter du kan ta steget fra fast arbeid til en konsulentkarriere, og hva som kreves for å lykkes i denne spennende sfæren.

    Fleksibilitet og frihet i arbeidshverdagen

    I kjølvannet av korona har mange fått øynene opp for fordelene ved hjemmekontor og fleksible arbeidsrutiner. Dette har ført til økt interesse for å bli selvstendig konsulent. Som selvstendig konsulent kan du selv velge kundene og prosjektene du jobber med, og dermed ha betydelig innflytelse over din egen karriereutvikling. Du kan også takke nei til oppdrag som ikke passer for deg, noe som gir deg friheten til å styre retningen for din egen karriere. Videre gir selvstendighet deg muligheten til å utføre oppdrag på din måte, fremfor å følge arbeidsgivers retningslinjer, noe som åpner døren for kreativitet og nyskaping.

    For mange er det også tiltalende med et arbeidsliv som gir stadig nye utfordringer og muligheter for rask kompetanseheving, noe som kanskje ikke alltid er tilfelle i faste stillinger hos samme arbeidsgiver år etter år.

    Økonomiske fordeler

    En annen attraktiv faktor ved en karriere som selvstendig IT-konsulent er økonomien. Senior IT-konsulenter med spisskompetanse er blant de best betalte i Norge. Økonomisk uavhengighet og muligheten til å øke inntektene er sterke insentiver for mange som vurderer å ta steget inn i konsulentverdenen.

    Egenskaper som hjelper deg å lykkes som konsulent

    Tilværelsen som selvstendig IT-konsulent kan være usikker, og du må være komfortabel med usikkerheten. Du bør trives med utfordrende situasjoner, og være i stand til å tilpasse deg stadig skiftende arbeidsmiljøer og kolleger.

    Profesjonalitet er nøkkelen. Det forventes at du setter deg grundig inn i oppgavene og bedriften du jobber for, før du starter arbeidet. Ditt viktigste mål er å skape verdi for kunden, og derfor må du være dedikert og brenne for ditt fagfelt. Engasjementet ditt vil smitte over på teamet og bygge tillit hos kundene.

    Selvrefleksjon, evnen til å motta tilbakemeldinger uten å forsvare deg, og ydmykhet er avgjørende for å bygge gode relasjoner og finne din plass i kundens prosjekt.

    Det handler ikke bare om å fullføre oppgavene, men også om å overgå kundens forventninger. Dette vil hjelpe deg å bygge en solid referanseportefølje og få anbefalinger som kan hjelpe deg videre i karrieren.

    Mentor og sparringspartner

    Å ha en mentor eller sparringspartner kan være uvurderlig i din personlige utvikling som konsulent. De kan gi veiledning, dele erfaringer og hjelpe deg med å takle utfordringene som kommer din vei.

    Evaluering av egen kompetanse

    Teknologibransjen utvikler seg raskt, og det er stadig behov for eksperter på ulike områder. Som konsulent bør du ha spisskompetanse innen ett eller flere områder. Grunnleggende kompetanse er ofte tilgjengelig internt i bedrifter, mens konsulenter med spisskompetanse blir hyret inn for å løse spesifikke problemer.

    Før du blir en selvstendig konsulent, må du nøye vurdere din nåværende kompetanse og definere hva du kan tilby. Hva er din erfaring? Hva er du lidenskapelig opptatt av? Er det kurs eller sertifiseringer som kan hjelpe deg å heve kompetansen din? Dette er viktig for å bli en ettertraktet IT-konsulent.

    Det viktigste er å være ekspert innen ditt valgte felt, og å kunne kommunisere dette på en ærlig og overbevisende måte overfor kundene.

    Konklusjon

    Overgangen fra fast jobb til en karriere som selvstendig IT-konsulent kan være utfordrende, men det kan også være svært givende. Forberedelse, dedikasjon, og kompetanse er nøkkelen til suksess i denne bransjen. Hvis du drømmer om frihet, fleksibilitet og økonomisk uavhengighet, kan et liv som konsulent være riktig vei for deg!

    Å drive en virksomhet, spesielt som selvstendig næringsdrivende, innebærer å navigere gjennom et lappeteppe av lover og regler. En av de viktigste aspektene av din forretningsstruktur er regnskapet.

    Valgmuligheter for regnskapsføring

    Når det gjelder regnskapsføring, står du overfor valget om å føre dette selv eller outsource oppgaven til en regnskapsfører. En profesjonell regnskapsfører håndterer alt fra regnskapsføring til innrapportering, og gir deg friheten til å fokusere på din virksomhet.

    For de som foretrekker å ta kontrollen selv, finnes det en rekke brukervennlige regnskapssystemer som forenkler denne oppgaven.

    Alternativer for regnskapshjelp

    Å inngå en avtale med et regnskapsbyrå for assistanse er et midtpunkt mellom selvstendig regnskapsføring og full outsourcing. Disse byråene tilbyr pakker med varierende grad av hjelp, enten gjennom timeabonnement eller etterbruk.

    For de som ønsker å føre regnskapet selv, er valget av regnskapssystem avgjørende. En rekke plattformer som Fiken, Visma eAccounting, Conta og DNB Regnskap tilbyr spesialiserte løsninger for frilansere og småbedrifter.

    Rapportering til myndighetene

    I tillegg til å føre regnskapet må du også sørge for innbetaling av merverdiavgift og skatt. Det er regnskapet som ligger til grunn for rapporteringen av merverdiavgiften. Dette er en rapport du må hente ut av regnskapssystemet og registrere i Altinn. Mange regnskapssystemer har integrering mot Altinn slik at du kan laste dette opp automatisk. Du må også sørge for å betale inn det skyldige beløpet til riktig tid. Videre skal du betale inn skatt, og her er det store forskjeller avhengig av om du har registrert et enkeltpersonsforetak eller et aksjeselskap.

    Merverdiavgift og skatt

    Merverdiavgift (MVA) og skatt er to viktige aspekter for enhver virksomhet. Det er viktig å være klar over registreringskrav og frister for innbetaling av MVA og forskuddsskatt, avhengig av din virksomhetsform.

    Forfallsdatoer for levering av MVA-melding og betaling av MVA-avgift:
    1. termin (januar og februar), forfall 10. april
    2. termin (mars og april), forfall 10. juni
    3. termin (mai og juni), forfall 31. august
    4. termin (juli og august), forfall 10. oktober
    5. termin (september og oktober), forfall 10. desember
    6. termin (november og desember), forfall 10. februar

    Forskuddsskatt for enkeltpersonsforetak

    Forskuddsskatt beregnes ut fra forventede inntekter og betales i fire like deler i løpet av året.

    Det kan være lurt å følge med på inntekten og se om den ligger over eller under det du har anslått at du vil tjene. Du kan selv logge inn på skatteetatens nettsider og endre inntekten din, slik at forskuddsskatten blir riktig. Dette er spesielt viktig hvis du tjener mer enn forventet, for å unngå å måtte betale et større beløp i restskatt.

    Betalingsfristene er:

    15. mars
    15. juni
    15. september
    15. desember

    Vær oppmerksom på at hvis du ikke betaler inn forskuddsskatten, vil du få en faktura med hele årets beløp samlet, og dette beløpet kan tvangsinnkreves. I tillegg må du også betale forsinkelsesrenter.

    Forskuddstrekk og Forskuddsskatt for Aksjeselskap

    For aksjeselskaper er det viktig å håndtere forskuddstrekk og betale inn forskuddsskatt av selskapets overskudd. Dette gjelder også for utbetaling av lønn til ansatte. Har du et overskudd i selskapet ditt, skal du betale 22 % skatt av dette. Selskapet mottar elektronisk melding om forskuddsskatten i januar hvert år. Denne meldingen sendes til e-postadressen som er registrert som kontaktadresse for selskapet i Altinn.

    Enten du fører regnskapet selv eller får hjelp fra et regnskapsbyrå, er en effektiv håndtering av regnskap og rapportering avgjørende for en velfungerende virksomhet. Disse systemene og prosessene sikrer nøyaktighet og overholdelse av lover og regler, noe som er essensielt for enhver forretningsvirksomhet.

    Kilder:

    MVA (merverdiavgift) i enkeltpersonforetak | MVA | Enkeltpersonforetak.no

    Registrere, endre eller slette i Merverdiavgiftsregisteret (Mva-registeret) – Skatteetaten

    Forskuddsskatt for enkeltpersonforetak – Skatteetaten

    Enkelt regnskapsprogram for små bedrifter – Prøv Fiken gratis

    Conta.no | Smart og enkelt faktura- og regnskapsprogram

     

    Å markedsføre deg selv som konsulent er et viktig steg for å sikre oppdrag, selv for erfarne IT-konsulenter med mange kundekontakter. Enten du er ny på markedet eller har en lang historie i bransjen, er det nødvendig å skape synlighet og interesse for dine unike ferdigheter og tjenester.

    Å markedsføre deg selv gir deg muligheten til å bygge broer til nye muligheter, og det finnes mange kreative måter å oppnå dette på. Jo flere verktøy du har i verktøykassen din, jo lettere er det å få spennende oppdrag.

    Skriv den perfekte CV-en

    Noe av det første en eventuell kunde spør etter når de ønsker en konsulent, er CV.  CV-en din er i mange tilfeller kundens førsteinntrykk av deg, og innholdet grunnlaget for om kunden ønsker å ha deg med videre i prosessen eller ikke. 

    Når potensielle kunder vurderer å ansette en konsulent, er CV-en ofte deres første inntrykk av deg. Det er derfor avgjørende å lage en profesjonell CV som tydelig fremhever dine kompetanser og erfaringer. Husk å tilpasse CV-en til hver enkelt oppdragsgiver. Dette viser at du har tatt deg tid til å forstå deres behov og at du er dedikert til oppdraget. Unødvendige detaljer, som sommerjobben i en lokal butikk, kan utelates, mens prosjekter og erfaring som er relevante for oppdraget, bør være i fokus. Husk å jevnlig oppdatere CV-en din når du skaffer nye sertifiseringer eller oppnår nye ferdigheter.

    Om du registrerer deg som konsulent i vår database (hvilket er helt uforpliktende), kan vi hjelpe deg med råd og veiledning knyttet til din CV.

    Bruk dine referanser 

    Referanser fra tidligere oppdragsgivere kan være en sterk tillitsbygger når du søker nye oppdrag. Klart og tydelig angivelse av bedriftens navn og en kort beskrivelse av hva du har oppnådd sammen med din rolle i prosjektet er avgjørende. Velg nøye ut de mest relevante referansene for hvert oppdrag du søker.

    Benytt sosiale medier

    Sosiale medier gir deg en plattform for å bygge ditt personlige merke. Her er det mange plattformer å velge mellom, og det kan være vanskelig å være til stede og aktiv på alle. Velg derfor ut den/de du er liker best og jobb med disse. 

    Hvis du bare skal velge én, er LinkedIn det opplagte valget. Opprett og vedlikehold din LinkedIn-profil ved å legge til arbeidserfaring, prosjekter, kurs og utdanning. Dette gir potensielle kunder en rask oversikt over din kompetanse. Forbli engasjert ved å følge relevante bedrifter og personer, og delta i samtaler som er relevante for ditt felt. Del gjerne dine egne tanker og innsikter i form av innlegg eller artikler for å etablere deg som en autoritet innenfor ditt fagfelt.

    Registrer deg hos et konsulentfirma

    Hvis du ønsker støtte og hjelp underveis, kan du vurdere å registrere deg hos et anerkjent konsulentfirma som Norway Consulting (hint, hint! blunkefjes).

    Vi har allerede kontakt med et bredt nettverk av kunder som jevnlig søker IT-konsulenter med ulike spesialiteter, og jobber kontinuerlig med å matche konsulenter med oppdragsgivere. Etterspørselen etter IT-konsulenter er økende, og vi kan være springbrettet du trenger for å komme i gang og få de første oppdragene.

    Det er helt uforpliktende å være registrert hos oss, og vi vil kun ta kontakt dersom vi finner et oppdrag vi tror kan være en god match med deg og din kompetanse. 

    Vi har mange fornøyde og dyktige konsulenter som har vært hos oss i flere år. Har du noen års erfaring som utvikler, vil det kunne være flere aktuelle oppdrag for deg hos oss – men du er ikke bundet til å takke ja til et prosjekt, med mindre du har skikkelig lyst! Det vil si at du kan være registrert i databasen, selv når du er utleid på et annet prosjekt i regi av deg selv/andre. 

    Det finnes mange veier til suksess som IT-konsulent, og en positiv tilnærming, sammen med en god strategi, vil hjelpe deg med å nå dine mål. Lykke til i din konsulentkarriere!

    Sikre en trygg alderdom – Ta tak i pensjonen din nå

    Pensjon er et tema som ofte kan virke komplekst og overveldende, spesielt når pensjonsalderen føles langt unna. Det er fristende å utsette tankene om pensjon. Men som selvstendig næringsdrivende har du en spesiell plikt til å ta ansvar for din egen pensjon. Derfor anbefaler vi deg å bruke litt tid på å forstå dette viktige området og sikre en trygg alderdom allerede i dag.

    Pensjonen din består av tre hoveddeler: alderspensjon fra folketrygden, tjenestepensjon betalt av arbeidsgiveren din, og egne frivillige pensjonsspareavtaler.

    Folketrygden

    Folketrygden gir deg rett til pensjon hvis du bor og arbeider i Norge. Alderspensjon fra folketrygden blir opptjent i løpet av arbeidsårene, fra du er 13 år til du når 75 år, uavhengig om du er ansatt eller driver egen virksomhet.

    Opptjeningen av pensjonen i folketrygden følger ulike regler avhengig av din alder. Hvis du er født i 1963 eller senere, gjelder de nye reglene som ble innført med pensjonsreformen i 2011. Du tjener alderspensjon basert på all din arbeidsinntekt opptil 7,1 G (G står for grunnbeløp, som i dag er 111 477 kr). Hvert år setter staten av 18,1 % av inntekten din på en pensjonskonto hos NAV. Inntekt som overstiger 7,1 G gir ikke rett til opptjening av alderspensjon.

    Hvor mye du mottar fra folketrygden avhenger av din inntekt og hvor mange år du har arbeidet. For de fleste vil denne ytelsen ikke være tilstrekkelig for å opprettholde levestandarden.

     

    Tjenestepensjon fra arbeidsgiver

    Hvis du er ansatt, vil arbeidsgiveren din normalt sett betale inn en viss andel av din lønn til din pensjon hver måned. Bidraget varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver og avhenger av den spesifikke pensjonsordningen som er på plass, enten i det offentlige eller private næringsliv. Vanligvis utgjør arbeidsgivere mellom 2 og 7 prosent av din lønn til pensjonsordningen. For mer informasjon om din tjenestepensjonsordning, bør du kontakte arbeidsgiveren din.

    Frivillig pensjonssparing

    Selvstendig næringsdrivende og frilansere har vanligvis ikke en tjenestepensjonsordning. Dette betyr at du i hovedsak er avhengig av din pensjon fra folketrygden. Derfor er det ekstremt viktig å starte din egen pensjonssparing tidlig.

    Her er tre måter du kan spare på:

    1. Individuell pensjonssparing (IPS): IPS er tilgjengelig for de fleste og er spesielt populært blant frilansere og selvstendig næringsdrivende. Du kan enkelt opprette IPS-kontoer hos banker og finansinstitusjoner, og deretter avtale en fast månedlig sparing. Beløpet du sparer kan trekkes fra på skatten for innskuddsåret, men du må skatte på det når du tar det ut.
    2. Innskuddspensjon for selvstendig næringsdrivende: Som selvstendig næringsdrivende kan du spare en prosentandel av din personlige inntekt til pensjonssparing, vanligvis mellom 2 og 7 prosent av inntektene dine mellom 1G og 12G. Innskuddet gir skattefordel og er fradragsberettiget i brutto næringsinntekt.
    3. Privat pensjonssparing: Du kan også velge å spare til pensjon i private pensjonsfond eller -avtaler, for eksempel gjennom din bank. Her kan du investere i ulike typer fond, fast eiendom eller andre markeder etter eget ønske. Denne formen for pensjonssparing gir ingen skattefordeler og betales gjerne ut som et engangsbeløp ved uttak.

    Hvilken av disse alternativene som er best for deg, avhenger av din inntekt og behov. Hvis du tjener over 7,1G, kan innskuddspensjon for selvstendig næringsdrivende være en god idé. Hvis du tjener mindre, kan IPS eller privat pensjonssparing være mer hensiktsmessig.

    For å beregne nøyaktig hva du kan forvente å motta i pensjon, kan du bruke nettressursen norskpensjon.no. Her finner du oversikt over dine pensjonsavtaler fra tidligere arbeidsgivere og private pensjonsavtaler, i tillegg til din pensjon fra folketrygden.

    Ta pensjonen din på alvor og start sparingen nå for å sikre en trygg og komfortabel alderdom. Det er aldri for tidlig å tenke på fremtiden!

    Kilder:

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende – Gjensidige

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende: Slik sparer du – Fiken

    Pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende | Nordea

    Hva er ny IPS? Og hvor fantastisk er det? – Finansportalen

    IPS – Sparing til pensjon med skattefordel – Storebrand

    Frivillig pensjonsordning for selvstendig næringsdrivende – frist 31. mars (sticos.no)

    Pensjon for selvstendig næringsdrivende: Slik sparer du – Fiken

     

     

     

     

     

    Sikre deg med riktige forsikringer som frilanser eller selvstendig næringsdrivende

    Forsikringer kan lett bli oversett når du kaster deg ut i livet som frilanser eller selvstendig næringsdrivende. Det er mye å tenke på når du starter din egen virksomhet, fra å finne kunder til å håndtere økonomi og regnskap. Likevel er forsikringer et viktig aspekt av din virksomhet som du ikke bør ignorere. Som frilanser har du ansvaret for å sikre deg de nødvendige forsikringene for å beskytte deg selv og din bedrift.

    Når du er ansatt i en bedrift, er du som regel dekket av arbeidsgiverens yrkesskadeforsikring, som beskytter deg i tilfelle av en ulykke mens du er på jobb. Du er også automatisk dekket mot sykdom fra den første sykedagen. Men som frilanser må du selv håndtere disse forsikringene og beskyttelsen de gir.

    Forsikringene du trenger som frilanser kan deles inn i to hovedkategorier: helse- og sykepengeforsikringer samt ansvarsforsikringer, også kjent som “tabbeforsikringer.”

    Forsikringer tilgjengelige hos NAV

    Hos NAV kan du tegne ekstra frivillig sykepengeforsikring for frilanser/selvstendig næringsdrivende og frivillig yrkesskadeforsikring.

    Frivillig sykepengeforsikring for frilanser/selvstendig næringsdrivende

    Som selvstendig næringsdrivende har du normalt rett til sykepenger fra den 17. sykdomsdagen. Dette gir deg en inntektssikkerhet på 80% av sykepengegrunnlaget. Men hvis du ønsker bedre helsefordeler enn det NAV tilbyr, kan du tegne en ekstra helseforsikring.

    Velger du en ekstra helseforsikring fra NAV, har du tre dekningsgrader å velge mellom (satsene er per 2022):

    • 80 % dekning fra 1-16 sykedag – kostnad 2,2 % av inntekten
    • 100 % dekning fra 17 sykedag – kostnad 1,3 % av inntekten
    • 100 % dekning fra første sykedag – 9,5 % av inntekten

    Vær også oppmerksom på at for selvstendig næringsdrivende er premiegrunnlaget basert på forventet næringsinntekt.

    Hvis du er nylig etablert og ikke har tre års historikk, bruker de din dokumenterte næringsinntekt, som inkluderer kontrakter, innbetalt forskuddsskatt, budsjetter og lignende. Du kan benytte deg av denne forsikringen etter fire uker fra den datoen NAV mottok søknaden din. Hvis du blir syk før disse fire ukene er omme, får du bare 80% dekning fra den 17. sykedagen. Forsikringen følger kalenderåret, og premien beregnes årlig basert på inntektsinformasjonen som er tilgjengelig på høsten etter avsluttet regnskapsår. En annen fordel er at forsikringspremien er fradragsberettiget.

    Frivillig yrkesskadeforsikring

    Alle arbeidsgivere er forpliktet til å tegne yrkesskadeforsikring for sine ansatte, og det samme gjelder deg hvis du driver et aksjeselskap og er den eneste ansatte. Selv om dette ikke er påkrevd for frilansere, kan det være lurt å vurdere yrkesskadeforsikring. Denne forsikringen beskytter deg mot yrkesskader, yrkessykdommer og dødsfall som kan oppstå i arbeidet ditt. Forsikringen dekker erstatning for utgifter, inntektstap og varige skader. Premien for yrkesskadeforsikring hos NAV er 0,4% av forventet årsinntekt, og den betales årlig. Du betaler imidlertid ikke premie for inntekt som overstiger 12 G. Vær oppmerksom på at du må melde fra til NAV om betydelige endringer i inntekt, slik at premien kan justeres.

    Viktig å merke seg:

    • Hvis du har yrkesskadeforsikring og blir offer for en yrkesskade, har du rett til å få dekket advokatutgifter i forbindelse med erstatningsprosessen.

    Ansvarsforsikring

    En annen type forsikring som du bør vurdere, er en ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring beskytter deg mot erstatningsansvar du kan pådra deg som selvstendig næringsdrivende. Dette kan være svært nyttig hvis du ved et uhell forårsaker skade på eiendom eller personer mens du jobber.

    Hva skjer den dagen du river ned et fullt serverrack ute hos kunden og står der med en regning på flere hundre tusen kroner? Eller om du endrer kundens backup-kjøringer ved et uhell, slik at kunden ikke får sikret dataene sine, og du blir erstatningsansvarlig?

    Det er ikke et krav om at du må ha denne type forsikring, men det kan redde deg ut av en økonomisk katastrofe om du skulle være uheldig å forårsake skade på eiendom eller personer i arbeidet ditt. Slike forsikringer finner du hos de fleste forsikringsselskapene våre, og innholdet i dem varier noe. De fleste lar deg også tilpasse denne forsikringen etter hvilken bransje du arbeider i, slik at du får en mer skreddersydd løsning.

    Eksempler på forsikringspakker fra forskjellige forsikringsselskaper

    Gjensidige:

    • Enkelt Liv: Denne forsikringspakken inkluderer fire ulike dekninger, inkludert livsforsikring, ulykkesforsikring, behandlingsforsikring og alvorlig sykdomsforsikring.
    • Ansvarsforsikring for IT-bedrifter: Denne forsikringen tilbyr tre viktige ansvarsdekninger for IT-konsulenter: bedriftsansvar, produktansvar og formuesansvar.

    If:

    • Profesjonsansvarsforsikring: Denne forsikringen er tilpasset rådgivere, designere og prosjekteringskonsulenter, inkludert IT-konsulenter. Den kan tilpasses med flere tilleggsdekninger, som for eksempel bruk av drone eller solidaransvar i prosjekter.

    • Personforsikring for selvstendig næringsdrivende: Tilgjengelig i tre varianter, inkludert grunndekning, standarddekning og anbefalt dekning. Grunndekningen omfatter yrkesskadeforsikring og sykeavbruddsforsikring, mens standard- og anbefalt dekning gir mer omfattende beskyttelse som inkluderer personalforsikring, helseforsikring og reiseforsikring.

    Trygg:

    • Sykeavbruddsforsikring: Denne forsikringen dekker virksomhetens tap i tilfelle at du blir sykemeldt. Den har ingen egenandel, og du kan tilpasse karenstid og utbetalingsperiode.

    • Behandlingsforsikring: Gir deg rask tilgang til helsehjelp, inkludert behandling eller operasjon på private sykehus innen 14 dager. Grunnforsikringen kan utvides med moduler som fysioterapi og psykolog.

    Husk at det kan være lurt å kontakte flere forsikringsselskaper for å sammenligne tilbud og finne den forsikringspakken som passer best for din virksomhet. Å ta ansvar for riktig forsikringsdekning som frilanser eller selvstendig næringsdrivende kan gi deg den nødvendige tryggheten og beskyttelsen du trenger for å fokusere på din karriere uten bekymringer. Planlegg for fremtiden og vær forberedt på usikkerheten ved å investere i de riktige forsikringene. Det vil gi deg en solid grunnmur for din suksess som frilanser eller selvstendig næringsdrivende.

    Kilder:

    Helseforsikringer for enkeltpersonforetak – Gjensidige

    Bedriftsforsikring | Næringslivsforsikring | If Skadeforsikring

    Yrkesskadeforsikring: Selvstendig næringsdrivende – Codex Advokat (personskadeadvokater.no)

    Forsikring – nav.no

    Forsikringer for nystartet bedrift | Tryg Forsikring